Könnyű belevetni magunkat a problémamegoldásba anélkül, hogy kritikusan értékelnénk pontosan hogyan is áll össze maga a probléma, amit meg szeretnénk oldani. A 4W módszer egy egyszerű módja a problématér feltárásának és a probléma megfogalmazásának, hogy valóban értsd, mire kell összpontosítanod.

Négy alapvető kérdéssel: Ki? Mit? Hol? Miért? (angolul Who, What, Where, Why - ezért 4W) - segít a probléma azonosításában és a megoldandó kihívás meghatározásában. Kampánytervezés elején érdemes leginkább használni ezt a módszert, hogy tisztán lásd a problémát. Szükség esetén bármikor meg is ismételhető az elemzés!

KI? 

A "Ki" kérdés segít megérteni és kategorizálni, hogy kiket érint a probléma közvetlenül és közvetve. 

  • Kinek kell szembenéznie a problémával, és kinek származna haszna a jövőbeni megoldásból? 
  • Kik az érintett  felek, csoportok?
  • Le lehet-e szűkíteni őket a lakosság egy bizonyos szegmensére? 
  • Mit lehet tudni erről a csoportról? 
  • A világ mely részéről származnak az érintettek? 
  • Milyen korosztályba tartoznak? 
  • Milyen a személyiségük? 
  • Miket kedvelnek és miket nem? 
  • Vannak-e kiemelt motivációik?
  • Milyen okokból kerültek a vizsgált helyzetbe? 

MIT?

A “Mit?” kérdéssel a probléma természetének megértéséhez kerülünk közelebb. Ezzel a kérdésfeltevéssel azt tárhatjuk fel, hogy pontosan mi a probléma és mi a teendő annak érdekében, hogy megoldjuk. 

  • Mi a probléma gyökere? Meg tudod fogalmazni egyszerűen? 
  • Miből tudod, hogy valóban probléma? 
  • Milyen bizonyítékok támasztják a probléma létét? 
  • Nyíltan látható vagy burkolt? 
  • Mire van szükség a probléma megoldásához? 

HOL? 

A “Hol?” kérdéssel a probléma megjelenésének területét és szituációját határozzuk meg. Ez segít abban, hogy átlássuk a kontextust és a környezetet, amelyben felbukkan.

  • Milyen kontextusban vagy helyzetben találkoznak az érintettek a problémával? 
  • Hol figyelhető meg a problémát? 
  • Honnan származik az emberek által érzett elégedetlenség? 
  • A vizsgált területen folyamatos vagy szezonális a probléma megjelenése? 

MIÉRT? 

Ez a kérdés azt mutatja meg, hogy miért érdemes megoldani a problémát, illetve arra is rámutat, hogy az érintettek hogyan profitálnak a probléma megszüntetéséből. 

  • Miért számít/fontos? 
  • Akut probléma azok számára, akik találkoznak vele? Mennyire akut? 
  • Hiszel abban, hogy a probléma megoldása változást eredményezhet?  Mi ez a változás? 
  • Mostanában jelent meg a probléma vagy új körülmények váltották ki? 
  • Ha kezeld ezt a problémát az érintettek jobb tapasztalatai/élményei lesznek? 
  • Érdemes afelé lépni, hogy megoldást ajánljunk a problémára vagy célszerű lehet más indító okokra várni? 

Miután megválaszolod ezeket a kérdéseket, tisztább fókuszt és keretezést kapsz a probléma meghatározáshoz.

A 4W módszer egy egyszerű és gyors módja a problémafeltárásnak.

Tudj meg többet és ismerkedj meg olyan mélyebb problémafeltárási módszerekkel, mint a “problémafa” vagy a “jéghegy analízis” az ingyenes, saját tempóban végezhető “Online kampány” kurzusunkban! Kattints még ma!