A modernkori médiazajban a civil szervezeteknek is kihívást jelent az online elérés, ezért érdemes minden létező praktikát bevetni ahhoz, hogy a számunkra fontos ügy, információ és üzenet mind több embert érhessen el potenciálisan. Erre technikai fortélyok is vannak, amelyekről nem árt tudni, mert kis tudatossággal nagyobb hatékonyságot érhetünk el. Például gondolkoztál már azon, hogy a böngészőben miért éppen azok a találatok kerülnek előre, amiket éppen látsz? Nem a véletlen műve, hanem te is tehetsz azért, hogy a témád iránt érdeklődők éppen a te szervezetedre, tartalmaira, honlapjára találjanak rá.
Nézzük meg együtt, hogy hogyan!
SEO avagy a keresőoptimalizálás alapjai
A rövidítés angol megfelelője a Search Engine Optimization, azaz keresőoptimalizálás. Hogy a böngésző algoritmusa alapján mit kell tennünk azért, hogy a keresésekben minél többször az általunk kívánt oldal és tartalom kerüljön az érdeklődők elé, ehhez adunk néhány szempontot és technikai tippet is az alábbiakban.
Magyarországon a Google keresőjét használják túlnyomó többségben, ezért fontos, hogy ennek keresőmotorját jól kiszolgáljuk beállításainkkal, mert ezek határozzák meg, hogy mennyien látják majd az oldalunkat.
Egy weboldal két irányból tud látogatókat szerezni a keresőmotorokból::
- organikus látogatások: az az eset, ami nekünk nem kerül pénzbe, de megtalálják az oldalunkat. Ez akkor történhet, ha bizonyos releváns keresőszavakra erős az oldalunk, így a Google keresőjébe beírva az adott szót vagy szókapcsolatot oldalunk az elsők közt fog szerepelni, és így sokkal nagyobb eséllyel tudjuk odavonzani a látogatókat.
- fizetett hirdetések útján: a Google keresőben az első négy találat mindenképpen fizetett hirdetés lesz, majd ezek alatt jönnek sorra az organikus találatok (és aztán ismét a szponzoráltból néhány, és csak ezek alatt újra az organikus találatok).
Tipp: a Google az AdGrants szolgáltatással ingyenes hirdetéseket tesz lehetővé civil szervezeteknek. Ez hasonló, mint a fizetett hirdetések esetén használt Google Ads, csak némi egyszerűsítéssel. Abban megoszlik a vélemény, mennyire lehet jó hatásfokkal használni, de ingyenes lehetőségként érdemes kipróbálni és kísérletezni vele.
Tudni kell, hogy mind a szponzorált, mind az organikus hirdetések sorrendje változó, azaz ahányan rákeresünk 1-1 kulcsszóra a keresőben, annyiféle találat jöhet előre a listában.
Nulladik lépés: kerülj képbe az oldalad aktuális látogatottságának adataival!
Vannak eszközök, melyeket weboldaladba építve folyamatosan adatot nyerhetsz a látogatottság volumenéről, hogy melyik tartalomra kíváncsiak legtöbben vagy hogy ez hogyan oszlik meg egy adott időszakban. Bármikor, amikor kíváncsi vagy az adatokra, le tudod őket kérdezni, tehát ha még kezdő vagy az elemzésben vagy még nem látod rá az időt és kapacitást, akkor legalább a szervezeted számára kiemelt jelentőségű változások, tartalmak esetén nézz bele, mit rejthet az elemzés, hátha segíti a további tervezéseteket.
Tipp: a Google Analytics-et, ha még nem is használtad, azért már valószínűleg hallottál róla. Nagyon részletes adatokat tudunk kinyerni a weboldalunk látogatottságával kapcsolatban - onnantól kezdve, hogy hány látogatónk van, akár egészen addig, hogy mit csinálnak a weboldalunkon, illetve asztali vagy mobil nézetben tekintik-e meg inkább. Amint beépítjük a weboldalba, onnantól kezdve folyamatosan adatokat elemez, és összekapcsoláshoz kérhetsz segítséget webfejlesztődtől is. A kimutatásokat le lehet menteni saját gépünkre táblázatos formában, hogy osztható és elemezhető legyen a későbbiekben is.
Másik tippünk egy kulcsszóelemző: a Search Console legfontosabb eszköz, amikor az organikus eredményeinket akarjuk elemezni. Ez a Google ingyenes eszköze, amit nagyon gyorsan be lehet kötni a weboldalra. A Google Ads fiókunkba belépés után a saját weboldalunkhoz kapcsolódóan a bal oldali menüsoron a Teljesítményre kattintva láthatjuk, hogy milyen kulcsszó hozta a legtöbb organikus látogatást az oldalunkon. A kattintásszámokon túl azt is megnézhetjük, hány megjelenést hozott a találati listában - azaz hány megjelenésből hány kattintást értünk el, és hogy hol, hányadik helyen helyezkedünk el a keresőben az adott kulcsszóra.
Ugyanitt a Lekérdezések melletti Oldalak menüpontra kattintva az egyes aloldalainkkal kapcsolatban láthatunk információt. A nonprofit.hu fiókkal belépve a Search Consoleba például látszik, hogy az elmúlt 3 hónapban az állások jelentek meg a legtöbb látogatónak és a negyvenötezres megjelenésből csaknem hét és félezren kíváncsian rá is kattintottak a lehetőségekre.
Hogyan kerüljek előre az organikus (és a fizetett) találatokban?
- legyen térképes megjelenítésed!
Ha megfigyeled, a szponzorált és organikus találatok mellett térképes találatok tarkítják a keresésre kiadott listát, amely találatok így, a többihez képest látványosabban jelennek meg, Azon szolgáltatások jelennek meg térképpel, melyek a MyBusiness fiókjukban, ami a térképes megjelenítésért felel, részletes leírást adtak meg magukról. Ezt is érdemes tehát elvégezni, mert nem igényel sok munkát, de máris egy kiemelési lehetőség számunkra a találatok között.
- építs a releváns kulcsszavakra!
Ez a SEO lelke, mindenképpen érdemes vele foglalkozni és kicsit elmerülni a kulcsszó tervezésben.
Tipp: a kulcsszótervezéshez legkézenfekvőbb megoldás egy Google Ads fiók, amelynek létrehozása ingyenes és mindenki számára elérhető lehetőség. A Google Ads fiókodba belépve a felső menüsor közepén találod az Eszközöket, amelyre kattintva a bal oldali menüsoron lesz a Kulcsszótervező. Itt kétféle lehetőség kínálkozik a keresésre, de jellemzően az Új kulcsszavak keresése opciót érdemes használni.
Itt is két lehetőségünk van:
- megnézzük egy adott szó keresési volumenét
Minél többen keresnek rá ugyanis egy adott szóra, ami témánkhoz kapcsolódó lehet, annál inkább érdemes nekünk is építeni erre a szóra, azaz minél több tartalmunkban használni azt saját oldalunkon. Arra a kulcsszóra nézve, amire rákerestünk, a felületen kimutatást kapunk arról, hány keresés történt ez alapján a szó alapján, hogy hogyan alakult a keresés mennyisége az elmúlt egy hónapban, illetve hogyan alakult a keresés akár a teljes év során. Például ha az önkéntesség szóra keresünk rá, jellemzően azt a kimutatást kapjuk, hogy év vége felé többen érdeklődnek erről a böngészős keresésekben - ami vélhetően a karácsonyi jócselekedetekkel lehet összefüggésben. Azt is megnézhetjük ezen felül, hogy mobilról vagy inkább asztali gépről kerestek-e rá az adott szóra vagy szókapcsolatra.
Ha fizetett hirdetésben gondolkozunk, azt a beszédes adatot is láthatjuk ugyanitt, hogy egy látogató weboldalunkra csábítása átlagosan mennyibe kerülne az adott kulcsszó használatával.
- megnézzük a weboldalunkhoz kapcsolt kulcsszavakat
Beírjuk a monitorozni kívánt weboldal URL-jét, és a Google megmutatja, hogy milyen kulcsszavak jellemzőek ránk, milyen kulcsszavak mentén találhat ránk az érdeklődő. A javaslatokra nézve eldönthetjük, hogy fizetett hirdetéseket indítunk vagy egyszerűen erre építjük weboldalunkat, azaz ezen kulcsszavakat minél több helyen használjuk weboldalunk tartalmainál.
Tipp: a keresési volumenek letölthetőek a számítógépre is egy, a felületen erre szolgáló letöltési ikon segítségével CSV vagy Google táblázat formátumokban, ahol tovább tudjuk őket analizálni, különböző kimutatásokat készíteni. Akár a ChatGPT is bevethető arra, hogy az eredményeket magyarázza el nekünk, hogy jobban megértsük. Az is látszik, hogy a kulcsszóra az év során mikor van a legtöbb keresés.
Beállítási tippek és elemző eszközök
A technikai SEO tipikusan az a terület, amihez az alább ajánlott eszközöket bármikor elkezdheted használni, hogy megnézd, hogyan teljesít az oldalatok SEO szempontból. Az alábbi, ingyenesen is elérhető eszközök arra jók, hogy megnézzétek, hol lehetne még olyan beállításokat megtenni, amelyek támogatják a keresőben való erős megjelenést. A pillanatok alatt lefuttatott elemzéseket pedig jellemzően az elemző oldal felületéről történő link megosztásával egy mozdulattal tovább küldhetitek a webfejlesztőnek, hogy aztán ő értelmezze és amit lehetséges, javítson az oldalatokon a jobb elérés érdekében..
Nézzük meg, milyen elemző eszközök és beállítási fortélyok állnak rendelkezésedre, melyet máris bevethetsz!
- indexáld a tartalmaidat!
Nagyon fontos, hogy az egyes oldalak weboldalainkon a Google keresőrobotjai által bejártak, indexáltak legyenek. Ez azért fontos, mert csak azok az oldalak tudnak a látogatók szeme elé kerülni, melyek indexálva vannak a Google által. Tény, hogy előbb-utóbb minden oldalt indexál a Google (kivéve az alacsony minőségűnek ítélt oldalakat!), de érdemes ezt kézzel megtenni a visszaélések megelőzésére is - hiszen ahol az adott tartalom előbb van indexálva, azt tekinti a keresőmotor az eredeti forrásnak, és erősebb is lesz SEO szempontból, tehát nagyobb eséllyel kerül az érdeklődő elé a mi tartalmunk.
Tipp: Hogy melyik tartalmunknál hiányozhat az indexálás, azt legegyszerűbben a Search Console eszközzel nézheted meg. Gyakorlatilag csak egy Google fiókra és egy saját weboldalra lesz szükséged hozzá. Ha már van valamilyen Google fiókod, pl. Analytics vagy Gmail, akkor azzal egyszerűen bejelentkezhetsz a Search Console felületére is.
Belépve a Console keresőjébe bemásoljuk az adott oldal linkjét (pl egy új blogcikkünkét) és a Console kiadja, hogy mi az állapota. Ha az URL megtalálható a rendszerben, akkor fel van térképezve az oldal, azaz a keresőmotor már bejárta, ha nem, akkor egyszerűen alul az Indexálás kérése gombra kattintva már meg is tettük az indexálást. Érdemes tehát mindig az adott tartalom feltöltésekor mindig indexálást is elvégezni. A bal oldali menüsoron a indexálás rész alatt az Oldalak menüpontnál meg lehet nézni, hogy az egyes aloldalaknál van-e olyan, ami nincs indexálva. Dönthetünk úgy is, hogy nekünk nem fontos vagy kifejezetten nem akarjuk indexálni, de ha valamire nézve szeretnénk magunkat első forrásként megjelentetni, arra nézve nagyon fontos elvégezni.
- használj értelmezhető URL-eket!
Fontos tisztában lenni vele, hogy milyen is a jó URL. Az az ideális, ha a felhasználó látja az URL alapján is, hogy mivel foglalkozik az oldal. Tehát az a jó, ha értelmezhető és az adott tartalomnak releváns, nem pedig mindenféle szimbólummal, számmal és kóddal van tele. A Google robotjainak is segítség, hogy beazonosítsák, miről szól az adott oldal/aloldal.
- ne feledkezz meg a címekről és a leírásokról sem!
A Google kereső által kiadott találatokban a nagyobb betűméretek címek az ún. meta címek, tehát az jelenik meg jól láthatóan a felhasználóknak, alatta kisebb betűméretekkel a metaleírások láthatóak.
Ezek a leírások nagyon informatívak az érdeklődők számára. Fontos, hogy minden címhez egyedi leírás tartozzon, és ugyanez igaz a képekre is (ahol az ALT Text, azaz alternative text néven hivatkoznak a leírásokra), el kell neveznünk őket, ideális esetben már a használat során. A lényeg, hogy a szervezet számára fontos kulcsszavakat tartalmazzák ezek a leírások, mert ezek is mind azt szolgálják, hogy a keresőmotor minél könnyebben és gyorsabban az adott tartalomra találjon.
Tipp: a SEOQuake egy nagyon hasznos elemző eszköz, mely a Chrome-ba beépíthető. Ki tud mutatni olyan hibákat, amelyekre figyelni kell SEO szempontból: ha rajta vagy a weboldalon, amelyet elemezni szeretnél, akkor megnyomod a Diagnózis gombot és megjelenít az adott oldallal kapcsolatban az elemzést. Lehetséges, hogy nem mindent ti fogtok tudni kezelni, azonban tudjátok jelezni a webfejlesztőnek, hogy milyen területeken mutat ki hiányosságokat vagy hibát az elemzés. Az elemzés során azonban olyan konkrét tippeket is ad, hogy milyen karakterszámú lenne egy (keresőmotor szempontjából) ideális leírás, amihez nem szükséges bevonni szakértőt, hanem csak mindig figyelni erre és ennek megfelelően létrehozni címeinket és leírásainkat.
A másik tippünk itt a Screaming Frog, ami nem egy web alapú program, le kell tölteni és úgy futtatni az alkalmazást. A legtöbb eszköz, amit érdemes benne használni, az az ingyenes verzióban megtalálható, így érdemes belenézni az elemzésébe. Tény, hogy csak 500 URL-ig ingyenes, nagyobb link felett már a pro verzióra lesz szükség. Átfogó képet tud adni az oldalunkról, hogy hol lehetne rajta fejleszteni még SEO szempontból, de amiért itt ajánljuk, az az, hogy nagyon szépen ki lehet listázni vele, hogy a weboldalunkon hol hiányzik esetleg metaleírás, illetve ki is listázza nekünk, hogy az egyes oldalainknak milyen metaleírásai vannak. A többi menüpontot is érdemes nézegetni, a felfedezésükhöz nyugodtan vedd igénybe a webfejlesztőtöket!
- nézd meg, elég gyors-e az oldalad!
Nagyon fontos, egyszerűen elmennek az emberek, ha lassan töltődik be az oldalunk.
Tipp: a PageSpeed Insights 4 szempont alapján értékeli az oldal teljesítményét, melyet külön ellenőrizhetünk mobilos és a számítógépes felhasználásra nézve is.
- segíts a keresőmotornak webhelytérképezéssel!
Az XML sitemap (webhelytérkép) egy speciális fájl, amely segít a keresőmotoroknak jobban megérteni és indexelni a weboldal tartalmát, ami javíthatja a weboldal rangsorolását a keresési találatok között. A fájl ugyanis tartalmazza a weboldal összes URL-jét, beleértve azokat is, amelyek esetleg mélyen a weboldal struktúrájában találhatóak, és amelyeket a keresőmotorok nem találnának meg könnyen normál feltérképezés során.
Tipp: generálhatsz XML fájlt például a Screaming Frog segítségével, melyet majd fel kell tölteni a weboldal gyökérkönyvtárába, és elérhetővé kell tenni a keresőmotorok számára - ehhez érdemes kérni webfejlesztő segítséget. A Google Search Console és más keresőmotor eszközök lehetőséget biztosítanak az XML sitemap beküldésére, hogy a keresőmotorok tudják, hol találják meg a webhelytérképet.
- oszd meg a diagnózisokat a webfejlesztővel!
Ahogy már fentebb szóba került, nem biztos, hogy minden beállítás megy szakember segítsége nélkül, és olykor az elemzések mélysége, a következtetések és a megoldási módok is plusz segítséget igényelhetnek. Amit te biztosan megtehetsz mindig, hogy figyelemmel kíséred elemző eszközökkel, mely területeken lehet szüksége fejlesztésre az oldaladnak. A webfejlesztőhöz bátran forduljatok, mert látni fogja, hogy titeket érdekel, hogy milyen minőségű a weboldalatok!
Tipp: a GTmetrix egy böngészőből elérhető elemző eszköz. Egyszerűen megnyitjuk, és be tudjuk írni az elemzendő weboldal URL-ját. Itt egyszerűen lefuttat egy elemzést, majd ad egy százalékos értéket, hogy ennyire jó az adott oldal. Egyfajta rangsort jelez az általa elemzett oldalak között és elfoglalt pozíciónkat jelzi. Nagyon sokféle paramétert néz, de nyugalom - a felületen van lehetőség egy linket generálni az elemzés eredményéről, ami könnyedén megosztható a webfejlesztővel.
- építs erős külső hivatkozásokat az oldaladra!
Annál erősebb a weboldal kereső szempontból, minél több, de leginkább SEO szempontból minél erősebb link mutat kívülről, más weboldalakról a mi oldalunkra. Lehetséges ugyan, hogy nem az adott erős weboldal lenne a mi célcsoportunk, de az ún. offsite SEO szempontjából annak van jelentősége, hogy milyen erősségű oldalról kapjátok az ún. back linkeket, azaz hol hivatkoznak oldalatokra linkkel, ezért például jól szolgál bennünket SEO szempontból is, ha mondjuk egy országos hírportál hivatkozik ránk. Amennyiben az adott portál célcsoportjával lehet közös metszetünk, esetleg meg lehet próbálni az elemzésre hivatkozva egy együttműködést felajánlani, hogy egymás oldalára kölcsönösen hivatkozzatok bizonyos tartalmakban a keresőben való erősebb megjelenéshez.
Tipp: az ahrefs.com egy ingyenes oldal, ahol meg tudjuk nézni, hogy a mi weboldalunkra milyen és milyen erősségű oldalak hivatkoznak jelenleg, és akár potenciális együttműködőket is találhatunk.
A fenti szempontok, tippek és eszközök, reméljük, muníciót adnak, hogy kipróbálj néhányat közülük, hogy még több látogatót tudj majd vonzani a szervezeti oldalra. A weboldalad teljesítményével kapcsolatos átfogó elemzésekkel kapcsolatban biztosan lesznek pontok, ahol te magad is könnyedén tudsz majd változtatni - például egy képleírást bármikor pótolhatsz -, de lesz olyan adat is, aminek már az értelmezéséhez is szakemberre, webfejlesztőre lesz szükséged. A jó hír, hogy ez teljesen természetes! De ha tudsz ezekről a szempontokról és elemzési eszközökről, biztos, hogy erősebbé teheted oldalad, és ezzel szervezeted elérését is.