Amikor online kampányod megtervezésére készülsz, látnod kell, mekkora kihívással nézel szembe. Meg kell találnod, hogy mi az a konkrét probléma, amelyet kampányoddal célzol, és hogy mi a probléma gyökere.

A kihívás megértése

A problémák, amelyekkel a kampányok során foglalkozni szoktunk, összetettek, több elemből állnak. Ezért hasznunkra lehet az úgynevezett problémafa, hogy a problémát részekre bontsuk. Ez az elemzési eszköz segít eljutni probléma gyökeréhez, annak tüneteihez vagy következményeihez. Lehetővé teszi számunkra, hogy a probléma mélyen gyökerező, rendszerszintű okaira összpontosítsunk.

A problémafa eszköz segítségével:

  • a problémát és annak kiváltó okait kezelhető részekre bontjuk
  • megértjük a probléma kontextusát 
  • a probléma mélyebb kezelésére összpontosítunk a rendszerszintű változás érdekében

A problémából fakadó fenyegető következményeket gyakran abban érzékeljük, amit közvetlenül magunk körül látunk. Ez a közvetlen tapasztalat pedig  sürgősséget teremt a probléma megoldására.

A tünetek kezelése azonban nem azonos a kiváltó okok megszüntetésével!

Az adott probléma rövid távú hatásaira való összpontosítás fontos és szükséges ahhoz, hogy az embereket és a környezetet megóvjuk a probléma által okozott károktól. A sürgősség valós: emberek szenvednek és halnak meg, az éghajlat változik, és újabb fajok vesznek el. 

A civil szervezetek munkájának nagy részét képezi a szegények, a betegek, a hátrányos helyzetűek, valamint  a környezet óvásának pragmatikus és fontos munkája. Fontos azonban elismernünk, hogy a tünetek kezelése nem jelenti a probléma kiváltó okainak kezelését. Azok a kampányok, amelyek nem foglalkoznak a kiváltó okokkal, azt az illúziót kelthetik, hogy megoldják a problémákat, miközben rendszerszintű változás nem történik.

Ahhoz, hogy hosszú távon megszüntessük a problémát, mélyebbre kell ásnunk és fel kell tárnunk a probléma valódi okait. 

Ez azt jelenti, hogy meg kell kérdeznünk magunktól, MIÉRT történik a probléma. Mik a közvetlen okai? És pontosan itt jöhet jól a problémafa!  

5 lépés a problémafa kialakításához 

  1. 1) Első lépés

Kezdd a megoldandó probléma azonosításával! Ha nem vagy biztos benne, hogyan határozd meg, javasoljuk, hogy nézd meg az Online kampány kurzus 1. részét, és tanulj többet a probléma meghatározásáról a "4 W" módszer segítségével.

  1. 2) Második lépés

Gondold végig és jegyezd fel a probléma összes látható hatását!

Hogyan tapasztalod a problémát te és környezeted? Milyen hosszú távú következményei vannak a problémának? Válaszaid alkotják majd a problémafa ágait.

  1. 3) Harmadik lépés

Próbáld meg feltérképezni a probléma összes lehetséges okát!

Miért áll fenn ez a probléma? Melyek a probléma közvetlen okai? A probléma eredete olyan, mint a fa törzse és a gyökerek, amelyek már a föld felett vannak és láthatóak számunkra.

  1. 4) Negyedik lépés

Koncentrálj a "MIÉRT" kérdés elmélyítésére!

Gondolkodj tovább a "miért"-en, amíg ki nem fogysz a válaszokból. Így feltérképezed a probléma mélyebb gyökereit, melyek a föld alatt rejtőznek: rejtve a szem elől, az egész fát alátámasztva, az egész rendszerhez kötődve.

  1. 5) Ötödik lépés

A gyakorlat során egyéb kérdéseket is feltehetsz, amelyek segíthetnek átlátni a teljes képet:

Ez a modell, amelyet létrehoztam, a valóságot tükrözi-e?

Milyen gazdasági, politikai és társadalmi-kulturális dimenziói vannak a problémának?

Mely okok és következmények javulnak vagy romlanak, és melyek maradnak változatlanok?

Melyek a probléma legsúlyosabb következményei?

Mely okokat a legkönnyebb vagy a legnehezebb kezelni?

 

Próbáld meg az egész problémát elemezni, ne csak a már azonosított elemeket. Így jobban megértheted az összefüggéseket és a meghatározott problémaelemek közötti összefüggéseket. Néha éppen itt találni meg a legjobb ötleteket arra vonatkozóan, hogyan alakítható ki egy mindenki számára előnyös megoldás a problémára nézve.

A problémafa emellett a folyamatba bevonandó összes érintett feltérképezésében és a kampányt alkotó tevékenységek megtervezésében is hasznos lehet.

 

Ha többet és gyakorlati példákon keresztül szeretnél megtudni a problémafa eszközről, jelentkezz a Online kampány kurzusra!