szerző: Schmidt Gergő, Járókelő Egyesület
Néhány adományszervező igazán mindent megkap az élettől: remek témát, amit mindenki imád, szomorú tekintetű kutyát, fotogén cicák hadát és megannyi ártatlan gyereket, akiken csakis ők segíthetnek. Azután ott vannak azok a nehezebb sorsú fundraiserek, akik emberi jogokkal, urbanizmussal, környezetvédelemmel, mentális betegekkel foglalkoznak. Van egyáltalán értelme nekik is felkelni az ágyból reggelente? Az ő kedvükért játsszunk el a gondolattal, hogy van még remény számukra is.
Nézzük elsőként, hogy mit tudunk, hallottunk, vagy tapasztaltunk a fundraising alapjairól! A téma egy kritikus pont, mivel az emberek elsöprő többsége érzelmi döntést hoz, amikor egyik vagy másik szervezetet támogatja, ez megkerülhetetlennek tűnik a magánadományozás esetén.
Rendben, akkor maradtak a vállalatok, ott talán a hányattatott sorsú fundraiser is megtalálja a számítását: zseniálisan érvel, észérveket sorol, tudja, hogy neki aztán tényleg nincs máshol esélye támogatókat találni.
Sajnos hősünk itt sem talál megértő fülekre. Igen, a cégeknél, ahol üzleti döntések sora születik szigorú szempontok szerint, a nap végén többnyire szintén egy megható kép, történet fog dönteni, mindenféle hatásmérés és mérlegelés nélkül. Ha másért nem, hát marketing szempontok miatt, fontosnak tartják, hogy az emberek szimpátiája alapján mérlegeljenek ők is, hogy melyik célt támogassák.
Market Zrt. a Járókelő Közhasznú Egyesület workshopján vesz részt.
Magadra vagy a szervezetedre ismertél? Akkor nem lesz könnyű dolgod, de mi másért lennénk civilek, mint a kilátástalannak tűnő harcok sikeres megvívásáért? Ennek érdekében a megfelelő stratégia és kommunikáció segítségével jelentősen javíthatsz az alapítványod, egyesületed adománygyűjtési hatékonyságán. Az alábbiakban pár módszert mutatok be röviden, majd pedig egy konkrét, sikeres megvalósítást.
Mutasd meg, milyen hatást értél el!
Kutatások is szólnak arról, hogy a civilektől nem hatékonyságot és profizmust vár el a többség, sokkal inkább elvhűséget. Ennek ellenére, ha konkrét példákkal és azokat alátámasztó képekkel, statisztikákkal tudod alátámasztani a sikereidet, akkor sokkal többen fogják azt érezni, hogy van értelme a te szervezetedet választani. Ezt erősítheted azzal, ha a sikert forintosítod, azaz a tevékenységhez kapcsolódó kiadásokat lebontod költségelemekre, legyen az egy szennyezés méréséhez szolgáló laboratóriumi vizsgálat ára, vagy éppen utazási költség.
Tedd élővé a szervezeted a potenciális támogatóidnak!
Egy téma akkor gyakorol igazán nagy hatást az emberekre, ha térben vagy időben közel kerül hozzájuk. Hála a zsebünkben lévő szuperszámítógépeknek, ma már élőben közvetíthetjük a legfontosabb eseményeinket. Ne arra gondolj, hogy egy unalmas sajtótájékoztató “élőzése” után tolongani fognak az adományozók, de a szakpolitikai témádat bizony feldobhatja egy hatásos felszólalás a közgyűlésben, vagy az a néhány lépés is – a megfelelő kommentár kíséretében –, amíg egy kulcsfontosságú ügyben a szervezet ügyvédje eléri a tárgyalóterem ajtaját.
Ne feledd, az időnyomás, az aktualitás egy másik olyan alapvetés a fundraisingben, amit ezzel a módszerrel kiaknázhatsz.
Keresd a szervezeted emberi oldalát!
Ez az a pont, amit most konkrét példa bemutatásával teszek kézzelfoghatóvá. 2024-ben a Járókelő Közhasznú Egyesületnél is komoly útkeresés kezdődött, én pedig ekkor és ezért érkeztem a szervezethez. A csapat egy rendkívül népszerű és fontos felületet működtet, a közterületi problémák bejelentésére létrehozott Járókelő.hu oldalt. A téma tehát a közterületi hibák megoldása, és semmi meglepő nincs abban, hogy vajmi kevesen érzik úgy, hogy éppen “a mások háza táján” lekopott zebra, hiányzó zöldfelület és hasonlók ügyében kellene adományozni egy olyan nonprofit szervezetnek, amelyik ráadásul “csupán” közvetítő szerepet játszik azok megoldásában.
A szervezet – hazai mércével – kifejezetten tekintélyes múlttal rendelkezik, hiszen 2012 óta dolgozik a lakosság érdekében és több mint 100.000 bejelentés végződött megoldással nekik köszönhetően, amivel Magyarország egyik legnagyobb “ügyfélkörrel” rendelkező civil szervezete. A Járókelő felületeit látogatókfelkeresők mégsem láthattak mást a szervezetből, mint felszabadított járdákat, megjavított padokat és hasonló fontos, de személytelen ügyeket. Ezért volt fontos stratégiai döntés, hogy hozzuk közelebb az emberekhez az egyesület munkatársait és önkénteseit, adjunk arcot azoknak, akik a szervezet motorjai. Ennek két legfontosabb eszköze a fotók és a történetek kombinálása volt.
Mit tartsunk szem előtt a vizuális tartalmaknál?
Az egyik, hogy jó minőségű képek szülessenek az adománygyűjtő kampányokhoz. Ha a szervezet minél “élethűbb” bemutatása a cél, akkor nagyon fontos, hogy ne sajnáljuk az időt és a forrásokat erre. Olyan profi fotóst érdemes bevonni, akivel el tudjátok készíteni azokat a képeket, amiket az éves kampányok során biztosan használni tudtok majd, ezért jó előre gondolkodni azon, hogy mit akarunk magunkról elmesélni és milyen mérföldkövek szegélyezik a kampányokat. Kézenfekvő példa az adományok megköszönése, amire egészen nyugodtan lehet előre készülni, hiszen mindenképpen meg kell történnie újra meg újra.
A másik, hogy egész évben, a szervezet hétköznapjai során is legyen szemünk arra, hogy miből születhet később tartalom! Ebben az esetben nincs idő profi fotóst riasztani, de arra igen, hogy a telefonunkkal lőjünk életképeket a csapatról és tagjairól. Egy-egy vicces, megható, vagy éppen nehéz pillanat, amit megörökítünk, kincset érhet a későbbiekben, amikor éppen egy ilyen fotóra lesz szükségünk illusztrációként. Vagy fordítva is történhet: a képekből kiindulva is gondolkodhatunk egy-egy sztori megírásán. Ilyen volt az alábbi kép is. “Vajon min törik a fejüket a csapat tagjai?” Merül fel a kérdés ezt látva a követőinkben.
De milyen történetet mondjak el és hogyan?
Minden szervezet azokból az emberekből áll, akik dolgoznak érte, legyenek azok önkéntesek vagy munkavállalók. Mindegyiküknek megvan a maga személyes története, célja, motivációja, hogy mit szeret és mit nem, azaz, hogy ki ő.
A Járókelő csapata is sokszínű. Tudjuk, ki az, aki flódnival kezdi a reggelt, hogy ki szereti hosszan ecsetelni a témákat, ki az, aki mindig ott van, hogy segítsen a másiknak, hogy ki a csapat szíve, ki a lelkiismerete és így tovább. Ugyanígy az önkéntesek is sokfélék, megvan, hogy kinek milyen ügyek a legfontosabbak, hogy melyik nap ki a legaktívabb vagy ki utazik akár sok-sok kilométert is azért, hogy együtt lehessen a csapattal és így tovább.
Miért ne jelenítenénk meg ezeket az “olvasóinknak”?
A követőink attól kerülnek hozzánk közelebb, attól lesz számukra az ügyünk érzelmileg is fontos, ha a képeink, elmesélt történeteink révén
- láthatják a küzdelmeinket,
- megélhetik a sikereinket,
- tanúi lehetnek annak, amikor nehéz pillanatokat élünk meg,
- átélhetik ők is, ha izgulunk,
- az önkénteseinkkel együtt számolhatják a perceket a kampányunk lezárultáig, és szurkolhatnak nekünk,
- láthatják, ahogy ünneplünk, és ők is átélhetik velünk együtt a legnagyobb örömeinket.
Ez a fajta személyes arculat nem egyik napról a másikra alakul ki, de folyamatos építkezéssel megteremthetjük azt az érzelmi pluszt, amelynek révén kapcsolódni tudnak hozzánk az emberek, amivel jövőbeli fundraising kampányok sikeressé tehetőek.
A Járókelő csapata ebbe az irányba indult el 2024-ben, és az SZJA 1% felajánlások rekord száma és a karácsonyi adománygyűjtés gyors sikere is jó példa arra, hogy ez egy olyan út, amin a “nehezebb témájú” szervezeteknek érdemes elindulnia. Semmi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy a különösen érzelmes, karácsonyi időszakban egy urbanisztikai szervezettel úgy sikerült 300 támogatót mobilizálnunk, hogy több mint 90%-uk korábban sosem adományozott még a Járókelőnek. Emellett az átlagos adományösszegek is kiemelkedőek voltak, többen 50, 100 vagy 150 ezer forinttal támogatták az egyesületet.
Tehát minden civilt arra bíztatok, hogy nézzen kicsit más szemmel a szervezetére és annak témájára. Vegyétek számba, amit magatokról és a szervezetetekről tudtok, s ha egy kicsit forgatjátok és jobban megnézitek, akkor meglátjátok, hogy mitől lehet emberi és személyes a ti történetetek.