Az alábbi cikk külső tartalom, nem frissített.
II. rész
Előző cikkünkben már feldolgoztuk a különböző tanulási stílusokat és a technikai hátterét az online megbeszéléseknek a ChangemakerXChange kézikönyve alapján. A sorozat folytatásában a hatékony napirendről, az időkeretekről és facilitálási módszerekről írunk. A megbeszélésekről szóló cikksorozat remekül hasznosítható online képzések vezetése, facilitálása terén is.
A koronavírus mindenkit kihívás elé állít ezen a téren, egyben lehetőséget adva arra, hogy fejlődjünk a távmunkával, az online eszközök használatában: ez a tudás később is jól jön majd, hiszen egyre elterjedtebbek az online képzések, webinárok. Korábbi cikkünkben már feldolgoztuk a résztvevők és a technikai háttér kérdéskörét, most jöjjenek a keretek és a napirend!
1. Időkeretek és résztvevők
Megbeszélések, egyeztetések vagy akár tréningek facilitátoraként, levezetőjeként a következőkre érdemes figyelni:
- Pontos kezdés és befejezés betartása, még jobb, ha pár perccel korábban véget ér a tervezettnél a megbeszélés, ezt a résztvevők is nagyra értékelik majd
- Kedves, de szigorú hozzáállás az időkeret betartatásához. Például ha a résztvevők rendszerint eltérnek a tárgytól, esetleg túl hosszan részletezik a meglátásaikat, akkor érdemes a még a megbeszélés elején tisztázni, hogy összesen 1-2 perc van a reakciókra. Így folyamatában már csak emlékeztetni kell őket a szabályra.
Milyen jelekre érdemes figyelni, ha nem szeretnénk hogy elkalandozzon a résztvevők figyelme?
Jelzés értékűek lehetnek erre a következők:
- A résztvevő kikapcsolja a kameráját ( kivéve ha ezt a lassú internetkapcsolata maitt teszi)
- A megbeszélésen részvétel vagy figyelem helyett a monitor egy pontját kezdi el figyelni, adott esetben gépel is mellé, ekkor lehet egy emailre válaszol vagy mással foglalkozik. ( ami mindenkivel megeshet, hogy beesik valami sürgős, de ha a megbeszélés nagyobb részét teszi ki, akkor lehet hogy nem mennek át az üzeneteink)
- Az online kérdőívünkre vagy chat ablakban feltett kérdésünkre csak pár reakció érkezik
- A feltett kérdésre egy résztvevő sem válaszol. Itt fontos megjegyezni, hogy mindig érdemes a kérdezőnek is biztosra menni, hogy elég tisztán és tömören fogalmazott-e.
Mit tehetünk, ha ezeket tapasztaljuk a résztvevőkön?
- Megkérhetjük őket, hogy mindenki álljon fel ott ahol éppen van és nyújtózzon egyet
- Adhatunk egy pár perces szünetet, amin a résztvevők kimehetnek egy pohár vízért vagy a friss levegőre
- Kérjünk visszajelzést a résztvevőktől, hogy mi lenne az, ami őket a legjobban foglalkoztatja és amire a maradék időben szeretnék hogy szó legyen, illetve arra is kérdezz rá, hogy elég követhető-e amiket át próbálsz adni
2. Napirendi pontok és betartásuk
-
Megérkezés
Ahogy a munkatársak jórésze otthonról dolgozik, sok dolog elvonhatja a figyelmüket az otthon maradt gyermekeik, házastársuk, esetleg négylábúak. A megbeszélések elején ezért érdemes pár percet annak szánni, hogy mindenki fizikailag és lelkileg is megérkezzen, arról nem is beszélve, hogy mindenki lát és hall-e mindenkit. ( ehhez kapcsolódó technikai tippekről előző cikkünkben írtunk)
-
Keretek felállítása
A megérkezést követően a megbeszélés vezetőjének érdemes röviden összefoglalni:
- a napirendet ( Mi fog történni?)
- a célokat, illetve hogy mit vár a megbeszéléstől ( Miért gyűltünk össze?)
- hogyan vegyenek részt a munkatársak ( Milyen visszajelzést, ötleteket vár a csapattól?)
-
Téma tárgyalása
Ehhez korábban már írtunk tippeket, de a legfontosabb a résztvevők figyelmének fenntartása és folyamatos visszajelzés kérése. A legfontosabbakat újra megemlítve:
- a prezentálási, vagyis a téma felvezetési ideje a lehető legkevesebb legyen, semmiképp ne legyen hosszabb 15 percnél
- ha csökken az érdeklődés és az energiaszint, akkor érdemes egy gyors energetizáló gyakorlatot közbeiktatni, például megkérni a résztvevőket, hogy álljanak fel és nyújtózzanak egyet
- emlékeztessük a résztvevőket, hogy a gyors visszajelzések, kiegészítések adására használják az online hívás chat funkcióját
- ne felejtkezzünk el azoknak a véleményét is kikérni, akik nem szívesen szólalnak fel mások előtt
-
Lezárás és búcsú
A megérkezéshez hasonlóan a lezárásnál, vagyis búcsúzásnál is fontos, hogy mindenki jó érzéssel távozzon. Ehhez a csoport mérete szerint, kis csoportoknál ( maximum 10 fő) egy gyors kört érdemes menni, hogy ki hogy van, nagyobb csoportoknál ( 10+ fő) pedig akár egy gyors kérdőívvel, vagy a chaten megírt válaszokkal jelezhetik vissza a résztvevők, hogy hogy érzik magukat.
Búcsúzásképpen pedig érdemes összefoglalni még egyszer a megbeszélés tanulságait, a következő lépéseket és megköszönni mindenkinek a hozzájárulását és a munkáját, amivel hozzájárult ehhez.
Bízunk benne, hogy támpontot adtunk az online megbeszélésekhez, találkozókhoz.
Tapasztalatokat és történeteket szívesen fogadunk az info@civiltech.hu email címen!
A cikk ChangemakerXChange Toolkitje alapján készült.
További módszerekért az eredeti anyag angol nyelven itt érhető el!