2022. január-február során nyitott, bárki által megválaszolható kérdőívet tett közzé a NIOK, Célunk az volt, hogy jobban megismerjük a magyar civil szervezetek adománygyűjtő tevékenységét, hátterét. A felmérés eredményeinek összefoglalása itt található, az általános kérdések mellett viszont arra is kíváncsiak voltunk, milyen szerepe volt az Adjukössze.hu -t használó szervezetek fejlődésében a NIOK által működtetett adománygyűjtő platformnak.
A felmérésbe kiemelten bevontuk az Adjukössze.hu-t használó civil szervezeteket, hogy képet kaphassunk arról, miért használják az oldalt, mi a tapasztalatuk és hogyan járult hozzá hosszú távon az adománygyűjtési gyakorlatukhoz.
Hogy miért választják az Adjukössze.hu ügyfelei ezt az oldalt?
Igazán sokrétű indokok játszanak közre a választásban: amellett, hogy ez a legismertebb oldal, kiemelkedő jelentőségű, hogy “Felhasználóbarát, átlátható, könnyen kezelhető az oldal”, és külön öröm nekünk, hogy általános vélemény az is, hogy “Hiteles, megbízható az oldalt működtető NIOK”. További általános szempont, hogy “Nem volt szükség saját fejlesztésre ahhoz, hogy egy adománygyűjtő kampányt lebonyolítsunk “, tehát az adománygyűjtéshez sem a kampányfelület, landing page egyéni kialakítására, sem pedig a bankkártyás fizető felület egyedi programozására, tesztelési és banki elfogadtatási folyamatára sem volt szükség.
Az Adjukössze.hu ügyfelei általánosságban elégedettek az oldallal (82,2%), a design, felépítés, átláthatóság, szolgáltatások is magas pontszámokat kaptak, emellett külön örömünkre szolgált, hogy a NIOK csapattal való kommunikációt értékelték legjobban ügyfeleink. Még a technikai problémák során nyújtott támogatás megítélése is pozitív (65%-ban elégedettek ügyfeleink), pedig egy probléma felmerülése során nem éppen az elégedettség szokott az első érzés lenni.
Mindig is azt gondoltuk, hogy az adománygyűjtés hatása nem csupán a befolyt adományokban mérhető. Ezért fontos számunkra, hogy lássuk, a szervezetek a saját működésükben ezt hogyan látják. Feltettünk pár kérdést az Adjukössze.hu -n közösségi adománygyűjtést végző szervezeteknek, hogyan látják, milyen hatással volt a korábbi közösségi gyűjtés a szervezet életére.
A hosszú távú hatások közül a legpozitívabb az, hogy a szervezetekkel szembeni támogatói bizalom erősödött és az adománygyűjtő kampány során és eredményeképpen sikerélményt élt meg a csapat.
A legtöbb szervezet magabiztosabbá vált az adománygyűjtés terén, illetve rájött arra, hogy milyen sokan értenek egyet az általuk képviselt üggyel, de ehhez hozzá kell tenni, hogy a válaszadók egy kisebb részénél ezek a hatások nem vagy kevésbé jelentkeztek.
A folyamatos tanulás, tapasztalatgyűjtés fontosságát és hasznát emeli ki az a visszajelzés, hogy az Adjukössze adománygyűjtő kampányba belevágó szervezetek azóta tudatosabban, felkészültebben tervezik meg és valósítják meg kampányaikat.
Vannak olyan pozitív hatások is, amelyek nem jelentkeztek a szervezetek jelentős többségénél, de nagyon sok szervezet esetében az adománygyűjtés járulékos hatásának tudható be. Sokan szembesültek azzal, hogy milyen széles a támogatói bázisuk, illetve a szervezet láthatóságának növekedését is tapasztalták.
A legkevésbé érzékelt pozitív változás (bár még így is majdnem a szervezetek fele élte meg), hogy szemléletváltás történt a szervezetnél, az adománygyűjtés elfogadottá vált.
Ezt a kérdést járja körül egy másik, felmérés alapján készített cikkünk, amely az adománygyűjtés szervezeti feltételeiről szól, itt.
Ha eddig úgy gondoltátok, hogy a közösségi online adománygyűjtés nem nektek való, de a többiek tapasztalata alapján bátorságot gyűjtöttetek, az Adjukössze közösségi adománygyűjtésről itt kaphattok további infót.
Ha még nem próbáltad, akkor itt tudsz elindulni, ha már használója vagy, de még nem küldtél véleményt akkor itt várjuk a tapasztalatod, javaslataid.
A Niok adománygyűjtésről szóló 2022-es felmérése alapján készült további cikkek:
Adománygyűjtő szervezetek jellemzői - NIOK kutatás összefoglaló
Mi jellemző az adománygyűjtő munkatársakra a szervezetek adománygyűjtési munkájában?
Magánadományok szerepe a szervezetek bevételi struktúrájában