Az Önkéntes Szemle online folyóirat negyedik évfolyam harmadik száma a szülői bevonódással és annak egyik formájával, az iskolai önkéntességgel foglalkozik. A témát kiemelten fontosnak tartottuk, mert Magyarországon a szülők iskolai bevonódásának, illetve önkéntességének egy erősen centralizált oktatási rendszer, szűk törvényi keretek és a teljes népesség közepesen alacsony civil aktivitása, illetve önkéntességi rátája adnak keretet. Mindebből kifolyólag a tanulmányok célja – a szülői bevonódás és önkéntesség különböző aspektusainak elemzésével – egyrészt az volt, hogy képet adjanak – két nem reprezentatív (az Önkéntes Szemle, illetve MTA-DE Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport) – kutatása által, hogy a szülők közül kik és milyen arányban végeznek iskolai és az oktatáshoz köthető iskolán kívüli önkéntes tevékenységet. Továbbá, az egyes tanulmányok arra is szolgáltatnak adatokat, hogy milyen tényezők gátolják a szülők iskolai bevonódását, illetve önkéntességét Magyarországon, valamint Erdély és Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban. Harmadrészt az egyes írások arra is választ kerestek, hogy a szülők iskolai önkéntessége milyen konkrét tevékenységekben realizálódik. Azaz, az iskolák anyagi, humánerőforrás-hiányát egészítik ki, illetve helyettesítik vagy hozzájárulnak-e az oktatás színvonalának emeléséhez, valamint a pedagógus munkájának segítéséhez is. Ezeket a szempontokat az alapfokú – alsó és felső tagozatos –, valamint a középfokú (gimnáziumok, érettségit adó és érettségit nem adó szakképző) oktatási intézmények szintjén vizsgálták meg. A tanulmányok arra is rávilágítottak, hogy az állami és nem állami oktatási intézmények között jelentős különbség van a szülők iskolai bevonódásának ösztönzésében. Az első esettanulmány erre ad speciális példát két Waldorf iskola bemutatásán keresztül. Erőforrás és a téma speciális jellege miatt nem került be az elemzések közé a fogyatékos és a sajátos nevelési igényű tanulók szüleinek iskolai, önkéntes tevékenységeinek vizsgálata, de egy egyesettanulmány erejéig meg kívántuk mutatni azt az érdekérvényesítő tevékenységet, amit a szülők az autizmussal élő gyermekek oktatási jogainak érvényesítéséért kifejtenek. Végezetül a recenzióban a szülők önkéntességének időadomány jellegével kapcsolatos kérdésekkel foglalkozunk, amelynek általános érvényű vonatkozásai vannak az önkéntességre nézve is.
Tartalom:
Elmélet
-
Bartal Anna Mária - Csordás Georgina: A magyar szülők iskolai önkéntes tevékenységeinek típusai és formái - egy pilot kutatás eredményei, 2024.
"A szülők reaktív magatartása arra utal, hogy újra kellene gondolni (kulturálisan is) a magyarországi szülők iskolai bevonódásának szervezeti és formai kereteit, kompetencia határait, illetve aktivitásukat a stakeholder-szerepvállalássá kellene tudatosítani és erősíteni."
-
Fényes Hajnalka - Csák Zsolt: Az apák és az anyák önkéntessége az iskolákban
"A szülők, és köztük az apák bevonása az önkéntes feladatokba az iskolán is múlik, és sikeres bevonás esetén ebből mind az iskola, mind a gyermekek profitálhatnak."
-
Kocsis Zsófia - Rusznák Anett: Iskolai önkéntesség és adományozói magatartás a szakképzésben tanulók szülei körében
"Inkább a városi homogén diplomás családok végeznek önkéntes tevékenységet, míg az rosszabb szociokulturális háttérrel rendelkező családok részéről egyfajta elzárkózás figyelhető meg."
"A tanulmány eredményei megerősítik a nemzetközi szakirodalom azon megállapításait miszerint a szülők iskolai szintű bevonódása/önkéntessége és a szülők szocioökonómiai státusza, valamint az iskola típusa között összefüggés létezik."
- Pallay Katalin: Szülői bevonódás Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban: egy empirikus vizsgálat eredményei az ukrajnai magyar szülők körében
"Az elemzés során kiderült, hogy a vallásos szülők aktívabban vesznek részt az iskolai eseményeken, míg a városi területeken élő szülők anyagi helyzete jobban támogatja az iskolai bevonódást."
Gyakorlat
-
Somos Magdolna: Esettanulmány az iskolai szülői bevonódásról és önkéntes tevékenységekről két Waldorf iskola példáján keresztül
"A két vizsgált iskolára jellemző, hogy a szülői kör felsőfokú – elsősorban bölcsészettudományi – végzettséggel rendelkezik és fontosnak tartja gyermekük biztonságát, valamint a család és az iskola közötti szoros partnerséget, melyben a "dedikáció" és a "gondoskodás" jelenik meg. "
Módszertan
-
Bányai Borbála - Nagy-Konnát Anikó - Boros Zsanett: A szülői érdekérvényesítő tevékenységről az autizmussal élő gyermekek jogaiért - esettanulmány
"Az érintett gyermekek szülei egyedül, más szereplők (önkormányzat, szülői közösségek, civil-nonprofit szervezet stb.) támogatása nélkül nem juthattak eredményre, azonban a széles körű támogatás sem feltétlenül garantálja a gyermekek szakszerű iskolai ellátásának biztosítását."
Recenzió:
-
Nagy Réka - Bartal Anna Mária: Cui prodest? - avagy a szülők iskolai önkéntessége mint időadomány
"A szülői hozzájárulás ösztönzése érdekében fontos tudni, hogy a szülők miként vélekednek az iskola érdekében kifejtett időráfordításuk döntéseiről."
A teljes szám letöltése ITT
Forrás: onkentesszemle.hu