Novák Krisztina, aki november elsejétől az OBDK főigazgatója, azt mondta: jelenleg 97 jogvédővel - közülük 41 beteg-, 38 ellátott-, 18 pedig gyermekjogi védőként dolgozik - és 7 önkéntessel működik a központ. A fővárosi központon kívül hét regionális iroda működik az országban. Az új betegjogi szervezet működéséhez az etikai elvek és szakmai protokollok már elkészültek, de ezt még a civil és a szakmai szervezetekkel is egyeztetni szeretnék - mondta Novák Krisztina.

A főigazgató kifejtette: az OBDK alapvető célja a tájékoztatás, annak elősegítése, a betegdokumentációval összefüggésben a jogok érvényesítése és érvényre juttatása, a panaszjog gyakorlásának segítése, a rendszerhibák feltárása és megoldása. Az egyik fő szempont a peren kívüli egyezségre való törekvés - hangsúlyozta Novák Krisztina. Hatósági jogkörében a központ vezeti a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselők nyilvántartását. Ezzel kapcsolatban a főigazgató megjegyezte, hogy a régebbi képzőintézményekkel is felvették a kapcsolatot, hogy megtudják, kik végezték el a szükséges jogvédelmi képzéseket.

Az OBDK feladata lesz folyamatosan nyomon követni az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét, az ellátásszervezéssel, a beutalási renddel, a betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok érvényesülését, és ha visszásságot találnak, jelzik a fenntartónak.

Novák Krisztina azt mondta, ha az egészségügyi ellátás során valakinek jogi panasza lenne, a területileg illetékes jogvédelmi képviselőhöz kell fordulni. E képviselők elérhetőségeit az egészségügyi szolgáltatóknak kötelességük kitenni az intézményben. Ezen felül a központ honlapján (www.obdk.hu) is van egy úgynevezett panaszláda, ahová bárki megírhatja az ellátás során felmerült problémáit.

A főigazgató azt mondta, a jelenleginél emberközpontúbb jogvédelmet szeretnének létrehozni, amelyben maximálisan érvényesülnek a gyerekek, az ellátottak, a betegek jogai.

forrás: metropol.hu