A B&P Braun & Partners által elindított, az idén negyedik évébe lépő Good CSR program a fenntartható működést kiemelten kezelő, felelős vállalatokat fogja össze. A kezdeményezéshez kapcsolódó kutatásban idén 53 vállalat vett részt, egy online kérdőív kitöltésével.

A felmérés legfőbb célja az volt, hogy feltérképezze a felelős vállalati működés helyzetét, a társadalmi felelősségvállalás különböző formáinak elterjedtségét a magyarországi vállalatok körében. A válaszadók négy fő dimenzió mentén értékelték saját vállalatuk teljesítményét: érintetti kapcsolatok, stratégia, kezdeményezések és programok, illetve kommunikáció.

Az érintetti kapcsolatok esetében arra adtak választ, hogy mely érintetti csoportok a legfontosabbak a vállalat életében, illetve milyen programokkal, milyen kommunikációs csatornákon keresztül igyekeznek őket bevonni a szervezet felelősebbé tételének folyamatába. A CSR stratégia dimenzió a társadalmi felelősségvállaláshoz kapcsolódó tevékenységek stratégiai megalapozottságát, ezen belül többek között a gazdasági, társadalmi és környezeti célok meghatározását, illetve ezek teljesülésére vonatkozó mérési rendszereket vizsgálta.

A kezdeményezések és programok területe a felelős működés stratégiai elveinek gyakorlatban való érvényesülését, a vállalati alaptevékenységben való megjelenését tárta fel. Emellett az Önkéntesség Európai Évéhez kapcsolódva az önkéntességi programok gyakorlatát is felmérte.
A kommunikáció dimenziójában az alkalmazott kommunikációs csatornákról és célokról számoltak be a felmérésben részt vevő vállalatok képviselői.

A június 12-én zárult Önkéntesek Hete alkalmából a felmérésben részt vevő cégek önkéntességi programjait vizsgálták meg részletesebben. Pozitívum, hogy a válaszadók kétharmadánál már jelenleg is működik az önkéntes munkavégzés rendszere. Amelyik cégnél erre még nincs lehetőség - kevés kivételtől eltekintve - ott is tervezik a bevezetését, vagyis alacsonynak mondható az elutasítás aránya.

Kétféle önkéntességi programtípust szoktak megkülönböztetni. A közösségi önkéntesség esetében valamilyen közösségi cél elérése van a fókuszban; ez a tevékenység általában nem igényel különösebb szakértelmet vagy felkészültséget. Ezzel szemben a szakértői típusú önkéntesség a munkatársak szakmai képzettségére épít, akik szaktudásuknak megfelelő munkát végeznek non-profit környezetben. Előbbire példa a széles körben ismert óvodafestés, utóbbira pedig egy alapítvány könyvelési feladatainak ellátása.

A Good CSR kutatás résztvevői között a közösségi típusú önkéntesség gyakoribb (17 válaszadó), mint a szakértői (11 válaszadó). Olyan vállalatok is működnek hazánkban, amelyeknél a munkavállalók maguk választhatják ki azt a területet vagy szervezetet, amelynek érdekében önkéntes munkát szeretnének végezni - a cég pedig forrásaival, illetve kommunikációs támogatással járul hozzá céljuk eléréséhez.

Mindezek alapján elmondható, hogy az önkéntesség egyre inkább részét képezi a magyarországi vállalatok működésének. Ugyanakkor jelentős fejlődési potenciált jelent az egyenrangúság elve és a bevonás gyakorlata, azaz a munkatársak, illetve a helyi közösség tagjainak bevonása az önkéntességi programokkal kapcsolatos döntéshozatalba.

"Az önkéntességi programok működtetése elsősorban nem vállalati jótétemény, hanem stratégiai szintű CSR és HR eszköz a szakemberek kezében. Egyszerre biztosít lehetőséget az érintettek széles körével való kapcsolattartásra, egyszerre járul hozzá helyi, közösségi problémák megoldásához, valamint növeli a munkatársak elkötelezettségét. Ezen a területen élenjárónak tekinthetők a multinacionális cégek helyi leányvállalatai, amelyeknél jellemzően a vállalati kultúra szerves részeként jelenik meg a közösség életében való aktív részvétel, ráadásul az önkéntességi programokkal kapcsolatos döntés az érintettek bevonásán alapul" - mondta Braun Róbert, a B&P Braun & Partners Magyarország résztulajdonosa.
(BrandTrend)