Egy kétes hátterű vállalkozás fizetős szolgáltatást erőltetne a magyarországi civil szervezetekre, azzal tartva sakkban őket, hogy különben nem ajánlják őket támogatásra. Az Alapítványok Feketén Fehéren (AFF) oldal üzemeltetői mindenkit felkeresnek és átvilágítanak: a pozitív értékelést egy fizetős szolgáltatáshoz kötik.
Több civil szervezetet megkerestünk az ügyben, de eddig nem találkoztunk olyannal, amelyik átment volna az AFF minősítésrendszerén. Mondvacsinált és elnagyolt magyarázatokkal kerülnek feketelistára. Mindenhonnan több százezres és milliós egyedi szolgáltatási díjakról, telemarketinges módszerekről és átláthatatlan vizsgálatokról hallottunk.
Mintha halálos beteg lenne
A net hőskorát idéző, ideiglenes honlapon gyakorlatilag semmilyen érdemi információ nem derül ki a tervezett adatbázisról. Mindössze két semmitmondó reklámszöveg és egy január 20-ig tartó visszaszámlálás hirdeti a startot:
- „Meg fog lepődni, mire költik az Ön pénzét...”
- „Több mint 30 000 alapítvány és egyesület feketén fehéren...”
Az AFF decemberben kezdte meg az alapítványok átvilágítását. A szervezetek vezetői a legtöbbször a telefonban hallanak először az adatbázisról. Tőlük tudjuk, hogy először egy ingyenes átvilágítás jön, ezt követi az elutasítás, ami után egy 72 órás határidővel ijesztenek rá a már „ajánlatkérőként” megnevezett szervezetekre.
A háromszintű szolgáltatás alapcsomagjával házalnak. Az elsővel hozzáférést kapnak az oldal adminrendszeréhez és átkerülhetnek a támogatható kategóriába. Ha a teljes csomagot kérik, reklámokat rakhatnak az AFF bannerhelyeire, és egy garanciapecséttel emelik ki őket az adatbázisukban. A rendszerből viszont nem lehet kikerülni.
A módszer sokak szerint felveti a zsarolás tényállását, mert az AFF ügyintézői súlyos vagyoni hátrányra utalnak, amennyiben a civil szervezetek nem fizetnek elő: a negatív értékelésük miatt kevesebb embertől kaphatják meg az 1 százalékos felajánlásokat, a vállalatvezetők is visszakozhatnak a szponzorációtól.
Az átvilágítás utáni elutasítás és pénzes szolgáltatás az átverésre épülő orvosi vizsgálatokra hasonlít. Az ingyenes szűrővizsgálaton a legegészségesebb emberre is ráhúznak néhány tünetet – például alacsony a bordái rezgésszáma, vagy hiányzik egy kitalált aminosav a szervezetéből –, ezután egy többnyire halálos betegséget diagnosztizálnak a szervezetében. A kivizsgálás után viszont azonnal méregdrága gyógyeszközöket kínálnak, amire a kétségbeesett betegek azonnal igent mondanak.
Telemarketinges zaklatás
Az általunk megkeresett civilek közül egy sem akart felkerülni az AFF oldalára. Mind biztosak benne, hogy az oldalnak semmilyen más célja nincs, mint megvásároltatni a szolgáltatást.
„Aki megkeresett tőlük, olyan volt, mint egy biztosítási ügynök vagy egy telemarketinges. Szabályosan fenyegetett, hogy rendeljem meg a szolgáltatást” – mesélte egy civil szervezet munkatársa. Ők is elbuktak a vizsgálaton: 400 ezer forint+áfás árajánlatot kaptak a „fehérítésre.”
Egy másik alapítvány több mint 300 ezer forintért kapná a szolgáltatást. Náluk az éves beszámolót nevezték elnagyoltnak. Megint máshol egy állami pályázat elszámolását kifogásolták, holott ezt a Magyar Államkincstár jogszabályilag megfelelőnek találta. Itt kétszázezer forintért kínálták a szolgáltatást.
Az AFF Média nevére rákeresve az egyetlen érdemi találat egy álláshirdetés: „kockázatelemző” munkakörbe keresnek 1–5 év értékesítői tapasztalattal rendelkező kollégákat. Az alapbér nettó 145 ezer forint, de a kockázatelemzések után plusz jutalék jár. Az ajánlat szerint akár 505 ezer forintos álomfizetés is összejöhet a dolgozóknak.
Garanciapecsétes csalóktól félnek
„Ami pénzt kiadunk arra, hogy az oldalukon ne feketelistán legyünk, mind a céljaink megvalósulásától vesszük el. Vagyis éppen azt csinálnánk, amit elvben számon kérnek rajtunk” – mondta az egyik szervezet kuratóriumi tagja. Ők nem fognak fizetni, mert a félmillió forintot lehúzásnak tartják. Mint mondta, nem félnek attól, hogy ezért kevesebb felajánlást kapnak, akik ismerik őket és követik a munkájukat, tudják, hogy megbízhatók.
Azt egyenesen felháborítónak tartja, hogy anélkül felkerülnének az oldalra, hogy ezt kérnék vagy akarnák. „Mintha nem tudnám magamat törölni a Facebookról, és valaki más a nevemben cicás képek helyett náci videókat posztolna” – mondta.
„A csalóknak kedvez ez a rendszer. Fizetnek félmilliót azért, hogy tisztára mossák a nevüket” – vázolta félelmét. Szerinte, ha valakiről nem jelent meg lejárató cikk, akkor így még több embert téveszthet meg, és ehhez segítséget is kap.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal több mint 25 ezer 1 százalékos szja-támogatás fogadására regisztrált szervezetet tart nyilván. Az AFF árajánlata általában a civilek költségvetésének 1 százaléka körül mozgó összeg: akár százmilliós nagyságrendben juthatnak előfizetésekhez.
A vállalkozó, aki ott sem volt
Az ügyfeleknek küldött levelekből kiderül, a szolgáltatást az AFF Média Zrt. üzemelteti. A kapcsolattartók több esetben File Lászlót nevezték meg felettesüknek. Az üzletember személyesen fogadott minket, és válaszolt kérdéseinkre az induló portállal kapcsolatban.
Filének az elmúlt években több gyanús ügylete volt. 2008 és 2009 között a Titanic vízipark 30-60 milliárdos ígéretével házalt több önkormányzatnál. Úgy tudjuk, amerikai és brit befektetőkre hivatkozott, és egy 50 milliós megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséhez kalapozott építőipari cégeknél. Cserébe a kivitelezést ígérte oda.
A projektcég másik bevételi forrása az úgynevezett Hírességek fala tégláinak értékesítése lett volna: 50, 200 ezer és 1 millió forintért árultak téglajegyeket tehetségszponzorációs céllal. A projekt végül bedőlt. A legtöbb önkormányzatnál átverést és szélhámosságot emlegettek.
Az Internettudakozó kísértetiesen hasonlóan működő projekt, mint az Alapítványok Feketén Fehéren. A cég munkatársai vállalkozókat kerestek meg azzal, hogy pontatlan adatokkal szerepelnek az adatbázisukban. A vállalkozók azt sem tudták, hogy rajta vannak az oldalon, ők ilyet nem kértek. A megkereséskor kaptak egy ajánlatot: ha fizetnek, pontosítják az adataikat, sőt, az oldalon előrébb kerülnek a keresési listájukon, és az olvasottságuk miatt reklámhoz jutnak. Ha még többet fizetnek, elhelyezhetik a saját reklámcikkeiket az oldalon. Az Internettudakozó mostanra a Vénusz Projekt Holding Kft. tulajdonában van, ezt File László Antalné vezeti, de az eredeti projekt cég még az ő nevén volt.
Átláthatóságot vár el
„A célunk az, hogy segítsünk tisztán látni az embereknek, akik felajánlják az 1 százalékukat” – mondta File. Szerinte a legtöbben a szervezet neve alapján döntenek támogatásukról. Ha szerepel valamilyen erős hívószó, például az, hogy állatmentés vagy valamilyen ismert betegség neve, akkor anélkül adakozunk, hogy megnéznénk, hova és mire megy a pénzünk.
Becslései szerint évente 100 milliárd forint nem a szervezetek céljaira, hanem valami „másra megy”. Tőle tudjuk, hogy minden bejelentett szervezetet listázni akarnak, ezek száma most nagyjából 30 ezer. Egységesen 16 szempont szerint vizsgálnak mindenkit, de ezt előre nem ismertetik a megkeresettekkel. Úgy vizsgáznak, hogy azt sem tudják, minek kell megfelelniük. Írott formában többnyire nem, helyette csak telefonon kapnak tájékoztatást a vizsgálatról.
Ebben például azt nézik meg, hogy a szervezet beszámolói szerint mekkora volt a támogatások cél szerinti felhasználása a szervezet teljes működési időszakában, illetve azt, hogy a szervezet oldalán elérhetők-e az éves beszámolók, a weboldal átláthatóan és tétetelesen tájékoztatja-e a támogatókat. Minden esetben pontosan feltüntetve a támogatás időpontját, megnevezését, leírását.
„A mi célunk, hogy a szervezetnél a közpénz és egyéb támogatások cél szerinti felhasználását vizsgáljuk, és ez alapján ajánljuk támogatásra” – mondta el az AFF képviselője, aki szerint nem várnak el többet, mint amit a jogszabályok is megkövetelnek. Úgy látják, ezzel az állampolgárok érdekeit képviselik, mert az szja-felajánlások közpénznek minősülnek.
Beszélgetésünk elején még egy háromfokozatú listázásról beszélt: vannak semleges, fehér és fekete szervezetek. Előbbiek lennének azok, amelyek átmennek az átvilágításukon, de nem akarják az AFF oldalán a saját profiljukat kezelni. Fehér minősítés azoknak jár, akik fizetnek az AFF szolgáltatásáért, feketék lennének azok, akik nem felelnek meg a vizsgálati szempontjaiknak.
„A szervezetek 70 százalékánál nem látjuk, hogy átláthatóan gazdálkodnának” – mondta az AFF képviselője, vagyis ennyien indulhatnának fekete minősítéssel. Amikor felhívtuk a figyelmét, hogy a fekete minősítés akár súlyos vagyoni kárt okozhat a szervezeteknek, közölte, hogy a végleges oldalon ezt majd nem így fogják nevezni.
Ez ugyanis ügyvédjük szerint is jogszabályokba ütközik. Helyette valamilyen más címkét használnának, például azt, hogy „elgondolkodtató”, de erről még nem döntöttek. Állítja, az a céljuk, hogy olyan szervezetek jussanak támogatáshoz, amelyek átláthatóan működnek: ő nem javasolná az átvilágításukon megbukókat.
„Mi egy egységesített felületet kínálunk a szervezeteknek: itt mindenki ugyanúgy, ugyanazokat a dolgokat köteles kitölteni. Ha fizetnek a teljes szolgáltatásért, egy garanciapecsét jelenik meg az oldalukon, de a bannerhelyeken reklámokat is elhelyezhetnek” – ismertette az adatbázist. Ezt senkinek sem kötelező használni, de hozzátette, ezzel együtt mindenkit szerepeltetnének oldalukon a kiszámolt támogatási mutatójukkal együtt. A hozzáférésért mindenkinek fizetnie kell, ennek árát az adott ügyfél költségvetéséhez igazítják. Eleinte nagyjából egyszázalékos költségről beszélt, később visszakozott: annyi lesz a szolgáltatás díja, amennyit megbeszélnek. Az általunk megkeresett szervezeteknél az ajánlat szinte minden esetben éppen egy százalék volt.
„Napi öt-tíz percnél nem telik több időbe a saját felületük frissítése” – közölte, és hozzátette, hogy szerinte ez senkit nem von el a munkájától. Az oldal adminisztrátorai maguktól frissítik a nyilvánosan hozzáférhető adatokat, sőt, szemlézik a szervezetekről szóló cikkeket. Az oldalra szponzoroktól kaptak pénzt, a jövőben is ebből finanszíroznák a működésüket. Ehhez természetesen hozzájönnek majd a befizetett szolgáltatási díjak és a reklámbevételek.
Sebtiben összerakott vállalkozás
A céginformációs adatbázis szerint a vállalkozást idén október 29-én jegyezték be 5 millió forint indulótőkével. A megadott cím egy XI. kerületi székhelyszolgáltatóé, a cég valójában nem itt, hanem egy XIII. kerületi irodaházban működik.
A részvénytársaság két tulajdonosa Kacsa Zsolt és Jezsek Margit. Utóbbinak volt már egy vállalkozása, az Imprimis Kft. és egy 2003-ban alapított közhasznú szervezete, a Suli S.O.S. Jövő Nemzedékéért Közhasznú Alapítvány. A létezésükön túl csak annyi derül ki ezekről, hogy az Imprimist 2015 decemberében teljesen felszámolták, de már 2013-ban törölték az adószámát. A céggel szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak is követelése volt.
Az alapítványt az AFF alapítása előtt néhány nappal szüntette meg a bíróság. Honlappal ez sem rendelkezik, elszámolása nem elérhető, emiatt az Alapítványok Feketén Fehéren oldalon nem ajánlanák támogatásra. Legalábbis a gyakorlatuk alapján.
File a céginformációs adatbázis szerint nincs benne az AFF irányításában, de az oldal domainjét az ő nevére jegyezték be.
forrás, további információk: index.hu