Várják a külföldieket
Azzal, hogy a Sziget egyre inkább nemzetközi eseménnyé vált, és a fesztiválozók többsége – idén például a hetijegyesek 90 százaléka – külföldi, a civilek programjait látogatók köre is átalakult. Emiatt az utóbbi években egyre többen vittek magukkal különféle nyelvekre lefordított kiadványokat, és egyre fontosabbá vált, hogy önkénteseik is beszélgetni tudjanak a különféle látogatókkal.
Idén a Szigeten a hét elején visszafogott volt a forgalom a civileknél, inkább az előttük elterülő gyepen iszogattak, ettek vagy pihentek a fesztiválozók, de több szervezet képviselői is arról beszéltek, hogy ez évek óta megfigyelhető. Az első egy-két napon még sok a felfedezni való újdonság, magával ragadja a látogatókat a hangulat, a harmadik-negyedik nap táján azonban egyre többen keresik fel a hófehér sátrakat.
Könnyű megszólítani
Hogy mekkora a forgalom, nagyban függ a téma jellegétől is. A Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen (NANE) Egyesületnél naponta harminc-negyven ember fordul meg, többségében magyarok, de akadnak külföldiek is.
– A Szigeten nem az erőszak a fő témánk, inkább az egyenlő párkapcsolatokkal foglalkozunk. Ez a kérdés mindenkit érint, így könnyű megszólítani a fesztiválozókat, akik sokszor akár fél órát is eltöltenek nálunk, így van idő a beszélgetésre – mondta a Metropolnak Horváth Éva, a szervezet munkatársa, aki szerint az utóbbi években nyitottabbak lettek a látogatók, és az attitűdjükben is megfigyelhető a változás.
– Előfordul az is, hogy maguk a bántalmazottak találnak meg minket, szeretnének beszélgetni a témáról, de általában nem személyes szinten, magukra vonatkoztatva. A helyszín egyébként sem alkalmas arra, hogy segítő beszélgetéseket folytassunk le, így nekik néhány alapvető információt tudunk átadni, és elmondjuk, hol kaphatnak később segítséget – tette hozzá Horváth Éva.
Az, hogy a Sziget látogatóinak többsége külföldi, kifejezetten jól jön a Budapest Bike Maffiának: a bringás szervezet, amelynek önkéntes tagjai a megalakulás, 2011 decembere óta több tonna élelmiszert, játékot és egyéb adományt osztottak szét az utcán élők, rászorulók között, azért van jelen a fesztiválon, hogy továbbadja a példát. – A Sziget jó platform arra, hogy bemutassuk, mit csinálunk. Budapesten, és talán mondhatjuk, hogy már országosan is nagy az ismertségünk, de a külföldiek felé igazán itt tudunk nyitni. Máshol ehhez hasonló kezdeményezés nincsen, pedig nélkülözők mindenfelé akadnak – mondta a BBM egyik alapítója, Havasi Zoltán.
A szervezet tavaly képviseltette magát először a Szigeten: ahogy akkor, úgy ez alkalommal is arra készülnek, hogy a hozzájuk betérőket – ha engedik – hajléktalannak öltöztetik vagy maszkírozzák, akik aztán egy fotón megoszthatnak egy üzenetet az ismerőseikkel. – Ezek az üzenetek arra ösztönöznek, hogy figyeljünk oda jobban, törődjünk többet a rászoruló emberekkel. Reméljük, hogy előbb-utóbb a döntéshozók is meghallják a hangunkat, és rájönnek, hogy változásra van szükség – magyarázta Havasi Zoltán.
Politikusfröccs
Politikusfröccsel készült az idei Szigetre a Transparency International (TI), amely a korrupciómentes, átlátható közéletért dolgozik. – Ez valójában szóda, amelyből – hogy, hogy nem – eltűnt a bor. Ezzel szeretnénk bemutatni a korrupció káros hatásait, amelyeket a saját bőrünkön érezhetünk nap mint nap – mondta Hortobágyi Emese, a szervezet munkatársa. A TI idén tényfeltáró mentorprogramot indított három újságíró részvételével, akik egy közös munka során tanítják meg mentoráltjaiknak, hogyan kell tényfeltáró cikket írni. 2012-ben döntöttek úgy, hogy a szemléletformálás érdekében szükség van a fiatalok, a jövő döntéshozóinak megszólítására is. Azóta vannak jelen a fesztiválon. – A figyelemfelkeltés a célunk. Van például olyan kvízünk, amellyel vicces formában mérhetik fel a látogatók, hogy mennyire számítanak korruptnak.
A kérdések beindítják a beszélgetést, így el tudjuk mondani, mit tehetnek a magánéletben a korrupció ellen.
Hozzátette: a feliratkozókkal a későbbiekben is tartják a kapcsolatot, többen közülük az önkéntes gyakornokprogramjukba is jelentkeznek.
forrás, képek: metropol.hu