Egyre kifinomultabb módon mossák zöldre magukat a vállalatok – vagyis magukat zöldebbnek, környezettudatosabbnak tüntetik fel, mint amik valójában –, figyelmeztet a Planet Tracker friss jelentése. A zöldre mosást (greenwashing) a görög mitológiából ismert kígyószerű vízi szörnyeteghez, a hidrához hasonlítja a jelentés, amelynek ha levágják egy fejét, kettő nő helyette. Ugyanígy, ha egy zöldre mosási módszert sikerül visszaszorítani, helyette lesz két új, kifinomultabb stratégia. A Planet Tracker friss jelentése szerint a vállalatok egyre kifinomultabb módon mossák zöldre magukat: a megtévesztő címkézéstől kezdve a környezet- és klímavédelmi célok csúsztatásáig és elhallgatásig számos taktikával igyekeznek félrevezetni a fogyasztókat, aláásva a klímacélokat és károsítva azokat a cégeket, amelyek tényleg cselekedni szeretnének.
Az olajóriások, mint a BP, Shell, ExxonMobil, és TotalEnergies, előszeretettel hárítják át a felelősséget a vásárlókra és nagyítják fel a tiszta technológiákba irányuló befektetéseiket, hogy jobb színben tüntessék fel magukat; míg a legnagyobb műanyaghulladék-termelők, mint a PepsiCo és a Coca-Cola inkább kifogásokat keresnek, minthogy érdemben kezelnék a probléma gyökerét. 2021-ben az EU által vizsgált esetek közel felében találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyek túlzóak, hamisak vagy félrevezetőek voltak, ezért az Európai Bizottság új irányelvében szigorúbb előírások alkalmazását tervezi. Megfelelő tájékozódással kikerülhetők ezek a csapdák, ezért érdemes résen lenni.
Először az 1980-as években a szállodaiparban figyelték meg ezt a gyakorlatot, és azóta csak még összetettebbé vált. Mára már ugyanis megjelent a vállalatoknak egy új generációja, amely tényleg hatékony lépéseket kíván tenni a környezet érdekében, ezért nem lehet minden zöld kampányt egyből félrevezetőnek bélyegezni – a kérdés inkább az, hogy vajon milyen mértékben felelnek meg a valóságnak a zöld ígéretek.
Az elmúlt években a környezettudatos vásárlók számának növekedésével a zöldként reklámozott termékek is egyre gyarapodnak, és hazánkban is egyre több hiteles ökominősítés nélküli termék van a polcokon. Az EU 2021-es felmérése szerint azonban a vizsgált esetek közel felében találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyek túlzóak, hamisak vagy félrevezetőek voltak, ezért tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak lettek volna minősíthetők.
A zöldre festés mind a fogyasztók, mind a valóban környezetbarát cégek szempontjából káros jelenség, mivel a megtévesztés sérti a vásárlók jogait, a pénz pedig nem azokhoz folyik, akik valóban erőfeszítéseket tesznek a környezetért, sőt, ők kerülnek versenyhátrányba. Íme a víziszörny hat feje, avagy a vállalatok legújabb zöldre mosási útmutatója:
A cikk a greenfo.hu oldalon olvasható tovább.